
Miercuri, 19 decembrie 2018, în Sala Ferdinand a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, a avut loc o întâlnire prilejuită de împlinirea unui an de la semnarea acordului de grant pentru înființarea Centrului de Învățare al UAIC, situat în Casa Miclescu, str. Pinului nr. 2 (în spatele corpului B al Universității). Aici s-a creat un spațiu special, dedicat asigurării unor condiții optime de studiu individual şi asistat, cu precădere pentru studenții aflați în risc de abandon sau de nepromovare, principalele scopuri fiind continuarea studiilor şi îmbunătățirea performanței educaționale, dar şi creşterea capacității studenților de a depăşi situaţiile critice şi lacunele de cunoaştere specifice domeniului de studiu pentru care au optat.
La întâlnirea de bilanț, au participat reprezentanți ai conducerii Universității, ai conducerilor facultăților, membri ai echipei de implementare, studenți și alți colaboratori ai Centrului.
Feed-back-ul primit din partea studenților, numărul și diversitatea activităților derulate, spațiul primitor care a fost amenajat, depășirea indicatorilor asumați pentru primul an de proiect într-un timp atât de scurt, sunt motive de satisfacție pentru comunitatea academică. Felicităm întreaga echipă pentru rezultatele de până acum și suntem convinși că Centrul va contribui la sporirea atractivităţii faţă de şcoală şi educaţie, la atașamentul față de cea mai veche Universitate a României moderne, pentru ca, împreună, indiferent din ce poziție revendicăm timpurile actuale, prin implicare și asumare, să contribuim la creșterea nivelului de educație și a responsabilității sociale – esența misiunii noastre.
Prof. univ. dr. Mihaela ONOFREI, Ordonator de Credite al UAIC
Centrul de Învățare al UAIC, în mod fericit numit „Performanță pas cu pas”, vine în întâmpinarea dificultăților variate cu care se confruntă studenții în timpul anilor de studii, propunând soluții remediale, activități de tutoriat și consiliere psihologică, în vederea creșterii șanselor de a avea un parcurs academic de succes. Profesorii implicați în activitățile Centrului, inclusiv coordonatoul acestuia, domnul lector Bogdan Neculau, sunt cadre didactice de excepție, pedagogi înnăscuți, în stare să trezească emulație, mobilizând energiile latente din beneficiarii activităților pe care le desfășoară. Îi felicităm pe toți cei implicați, dorindu-le mult succes mai departe.
Prof. univ. dr. Lucia Cifor, Prorector pentru programe de licență și activități de formare a personalului didactic din UAIC
Din momentul inaugurării și până acum, Centrul de Învățare al UAIC a demonstrat faptul că este un actor important în spațiul comunității universitare, prin numărul neașteptat de mare de studenți (876) participanți la activitățile derulate în Centru (21, în luna noiembrie și 43, în luna decembrie). Vorbim de un proiect cu finanțare de la Banca Mondială și de indicatori asumați, care au fost depășiți pentru perioada primului an de proiect. Cred că la aceasta a contribuit și atractivitatea activităților – de la evenimente de carieră și ateliere de lucru pe diverse teme (comunicare, inteligență emoțională, reziliență, strategii de învățare eficientă, motivație etc.), până la cursuri de Literație, programe remediale la diverse discipline de învățământ unde s-a remarcat un procent ridicat de nepromovare. De succes s-au bucurat și activitățile de coaching și dezvoltare personală, de consilere și orientare în carieră. Cu privire la acest aspect, aș menționa și evenimentele de carieră organizate, la care au participat studenți, membri ai corpului academic și alumni. Aș mai remarca faptul că la activitățile Centrului de Învățare al UAIC au participat studenți de la toate facultățile din universitate, dar nu numai: au fost și elevi, studenți de la alte universități sau absolvenți. Ne bucură că studenții vin în număr mare la Centru, vin cu propuneri, își organizează activități. Adăugăm și întâlnirile care au loc între tutori sau între tutori și studenții pe care îi coordonează. Activitatea de tutoriat face parte dintr-un alt proiect strategic al universității. Avem o colaborare frumoasă și necesară, multe activități se derulează aici, pentru că este nevoie de un efort complementar și integrat, pentru o cauză comună – diminuarea abandonului universitar și creșterea perfomanței. Vreau să mulțumesc conducerii Universității, conducerilor facultăților și întregii echipe a proiectului pentru implicare și dăruire, de asemenea, le mulțumesc studenților pentru deschiderea pe care o arată față de activitățile Centrului.
Lect. univ. dr. Bogdan Constantin NECULAU, coordonatorul Centrului de Învățare al UAIC
Educația universitară se bazează astăzi, din ce în ce mai mult, pe adaptare, flexibilitate și pe găsirea celor mai bune soluții pentru a face față cerințelor unei generații cu un alt profil față de acum 20 de ani, de exemplu. Cadrele didactice și cei care se ocupă de îndrumarea în carieră trebuie să se axeze și pe încurajarea studenților, pe accentuarea încrederii în sine și pregătirea lor atât pentru piața forței de muncă, cât și pentru viață. În acest context, deschiderea unui Centru de Învățare în cadrul UAIC este un pas extrem de necesar în orientarea învățământului terțiar spre dezvoltarea de competențe multiple, spre calitate și eficiență. În cadrul facultății de Geografie și Geologie funcționează deja (suntem în al doilea an de implementare) un proiect de prevenire a abandonului universitar – GeoDA (Devino Absolvent al Facultății de Geografie și Geologie) care se adresează exclusiv studenților de anul I. Ne bucurăm că putem completa sprijinul pe care îl oferim studenților prin ofertele Centrului de Învățare, unde pot participa și studenți din anii II și III. Deja feed-back-ul pe care l-am primit din partea studenților este unul pozitiv (chiar entuziast, aș zice), așa că sperăm să continuăm colaborarea cu Centrul de Învățare în scopul unei mai bune motivari și implicări a studenților noștri.
Lect. dr. Marinela Istrate, coordonator activități – Facultatea de Geografie și Geologie
Este evident că există semnale pozitive, în primul rând, din partea conducerii universității care a decis să sprijine și, înțeleg, că va sprijini în continuare astfel de proiecte, apoi din partea studenților care au demonstrat pe viu, încă din prima săptămână de funcționare a Centrului, un mare interes și o mare rată de participare la activități de tutoriat pe discipline sau la ateliere, pe teme de interes general. La Facultatea de Biologie au fost înregistrate aproape 50 de cereri pentru tutoriat, înaintea susținerii unor colocvii parțiale la această disciplină. Acesta este un semnal extraordinar – studenții noștri de la specializări cu risc mare de abandon, cum este Ecologia și protecția mediului – chiar vor să învețe, chiar vor să promoveze, chiar vor să rămână la UAIC, iar noi trebuie să ne respectăm menirea de dascăli, trebuie să-i ajutăm și facem asta cu toată dăruirea și bucuria. Sunt din ce în ce mai optimistă cu privire la modul în care este înțeleasă și valorizată munca didactică în UAIC, mai ales când aceasta este creativă și profund dedicată celor mai de preț resurse ale instituției, fără de care ne-am pierde rațiunea de a exista – studenții noștri. Sunt alături, cu toată priceperea mea, de echipa proiectului și apreciez mult implicarea acestora, care nu se limitează doar la a răspunde la exigențele înscrise în fișa postului, ci adaugă ingrediente de suflet în acest demers nobil, care este educația pentru toți, indiferent de nivelul la care se află, dar cu direcție clară – spre creșterea performanțelor. Mult succes proiectului și tuturor celor implicați în implementarea acestuia!
Conf. dr. Naela Costică, coordonator activități – Facultatea de Biologie
Drumul succesului este simplu și sigur atunci când este pavat cu valori adevărate și parcurs de oamenii dornici să vadă dincolo de obstacole. Consider că Centrul de Învățare al Universității „Alexandru Ioan Cuza” reprezintă o invitație adresată generației tinere de a primi o educație de calitate în spiritul valorilor, care să împlinească aspirațiile profesionale, dar și necesitățile personale. Acest Centru valorifică termenul de învățare atât din perspectiva informațiilor având caracter teoretic, cât și a competențelor de natură relațională interumană. Sunt multe aspectele care îi impulsionează pe studenții Universității să treacă pragul Centrului, printre care activitățile antrenante și accentul pus pe interacțiune, pe deschidere și integrare, atelierele reușind într-un chip ingenios să declanșeze puterea creativă a fiecărui student, acele resorturi interioare benefice dezvoltării armonioase. Fiind amenajat într-o manieră modernă, adaptată la cerințele tehnologice actuale, Centrul depășește rigurozitatea specifică unei instituții de învățământ. Acesta reușește să întâmpine cu succes nevoile studenților, grație măiestriei cadrelor didactice, care se redescoperă ca mentori, dar și a temelor abordate, printre care putem aminti inteligența emoțională, capacitatea de a comunica adecvat, de a învăța eficient, de a face alegeri responsabile pe toate planurile. Mă bucur că acest proiect de suflet a luat ființă și cred că deține potențialul de a schimba perspective, de a schimba vieți.
Paula Gherghiceanu, studentă în anul I la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației
Ceea ce mi-a captat atenția în legătură cu Centrul de Învățare este programul activităților realizate. Pe perioada liceului am fost coordonatorul departamentului „Mobilitate, informare, formare și consiliere” în cadrul Consiliului Școlar al Elevilor, lucru care mi-a permis să identific numeroase probleme ale elevilor în anii terminali. Nesiguranța în legătură cu viitorul pe care ți-l poate oferi o facultate, frica de a nu promova examenele, lacunele în domeniile de bază, toate aceste probleme se regăsesc și în rândul studenților, în special a celor de anul I licență. Centrul de Învățare al UAIC vine în ajutorul lor prin trainingurile și atelierele realizate de profesioniști, dar și prin activitățile remediale și de tutoriat. Felicitări întregii echipe pentru eforturile realizate și pentru munca depusă!
Diana Pîșlac, studentă în anul al II-lea, Facultatea de Litere
Mă simt onorată pentru faptul că am avut ocazia de a participa la o serie largă de activități desfășurate de Centrul de Învățare „Performanță Pas cu Pas!”. Aș dori să menționez faptul că mă aflu într-una dintre situațiile de risc precizate în proiect și anume, sunt orfană și provin dintr-un centru de plasament. Pot spune că, odată cu participarea la activitățile Centrului, am învățat cum să îmi gestionez sentimentele, cum să fac posibilă înlăturarea anumitor temeri care porneau de la lipsa de încredere. Pot spune că aceste experiențe au avut rolul de a mă învăța multe lucruri benefice și, de asemenea, mi-au oferit posibilitatea de a cunoaște oameni noi cărora le mulțumesc pentru dăruirea și profesionalismul de care au dat dovadă cu fiecare ocazie.
Monica Musteață, studentă în anul al II-lea, Facultatea de Chimie
Anul 2018 este un an de bucurie pentru fiecare român. O lecție a acestui an dedicat Centenarului Marii Uniri este reprezentată de faptul că o țară sănătoasă este o țară educată. Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” a inaugurat în acest an Centrul de învățare „Performanță Pas cu Pas”, iar sub coordonarea domnului prof. Bogdan Neculau, bunele rezultatele au început să apară. Prezența numeroaselor ore de consiliere și orientare, demararea programului de tutoriat (un alt proiect strategic al universității noastre) de către doamna Prorector, prof. univ. dr. Mihaela Onofrei, prezența asociațiilor studențești, activitatea în parteneriat cu reprezentanții studenților – toate acestea sunt utile și benefice pentru reducerea abandonului universitar. Consider că nu trebuie să existe student din cadrul universității care să nu participe, cel puțin o singură dată la activitățile legate de diminuarea abandonului universitar, programe necesare și oportune.
Drd. Costel Marian Dalban, reprezentant al studenților în Biroul Executiv al Consiliului de Administrație al UAIC
Studenții beneficiari ai centrului sunt asistați de tutori – cadre didactice titulare pentru disciplinele la care s-a constatat un grad ridicat de nepromovare, specialiști în coaching şi dezvoltare personală, consilieri educaţionali şi de carieră, psihologi, studenţi voluntari (din anii superiori ai ciclului de licenţă, masteranzi, doctoranzi), membri ai comunităţii Alumni etc. De asemenea, în echipa de implementare există câte un coordonator al activităţilor specifice pentru fiecare facultate din UAIC.
Centrul este dotat cu mijloace didactice moderne: laptop-uri, videoproiector, tablă interactivă, monitoare TV, bibliotecă ce conține cărți din toate domeniile de studiu, internet, mobilier adecvat, în vederea derulării optime a activităţilor propuse.
Printre proiectele viitoare la care Centrul de Învățare al UAIC va fi partener, menționăm o serie de conferințe intitulate generic „Dialoguri de seară la UAIC”, în cadrul cărora vor fi abordate teme de interes pentru Universitate și societatea actuală, prima conferință urmând a avea loc în luna ianuarie 2019, dar și o serie de interviuri cu academicieni și profesori emeriți de la UAIC despre educație, societate, valori etc., realizate în urma unui parteneriat încheiat între Academia Română – filiala Iași, UAIC, Radio România Iași și Primăria Municipiului Iași.